5 ingrediënten voor teksten die scoren

Misschien steek je veel tijd in het schrijven van nieuwsbrieven, blogs, Facebookposts of teksten voor je website, maar levert het je nog (te) weinig resultaat op. Zonde, want er is écht veel winst te behalen met goede wervende teksten. Teksten die jouw doelgroep aantrekken en aanspreken en waar jouw doelgroep zich in herkent. Teksten waardoor de lezer denkt: ja, dit bedrijf snapt helemaal waar ik tegenaan loop, of waar ik naar toe wil. Goede wervende teksten geven je dus de mogelijkheid om jouw doelgroep naar je toe te trekken. In deze blog geef ik je de vijf ingrediënten waar iedere tekst aan moet voldoen, wil je ermee scoren.

Ingrediënt 1: richt je op je ideale klant
Schrijf je teksten niet voor iedereen, maar richt je uitsluitend op je ideale klant. Daarvoor is het natuurlijk wel van belang dat je weet wie je ideale klant is, dus begin met het voor jezelf omschrijven van die ideale klant. Schrijf in je teksten ook niet in de jullie-, maar in de jij- (of u-) vorm. Zo voelt jouw ideale klant zich straks echt aangesproken.

Ingrediënt 2: spreek de juiste taal
Welke woorden gebruiken jouw bestaande ideale klanten om hun situatie aan je uit te leggen? Schrijf eens letterlijk mee tijdens (sales)gesprekken met een aantal klanten; niet inhoudelijk, maar echt op taal. Misschien gebruiken zij wel woorden waar jij zelf nog niet aan gedacht had. Als jij die woorden gaat gebruiken, herkennen ook andere ideale klanten zich straks nog beter in jouw teksten.

Ingrediënt 3: leg pijn en worsteling bloot
Richt je in je teksten op de grootste pijn, de grootste worsteling die jouw ideale klant op dit moment heeft. Voor mijn ideale klant geldt

  • dat zelf goede content schrijven veel te veel tijd kost en dat de Nederlandse taal soms knap lastig is;
  • dat het lastig is om met weinig kennis van marketing goede en wervende content te schrijven;
  • dat het lastig is om afstand te nemen van eigen product/bedrijf en in de huid van de doelgroep te kruipen;
  • dat er door het zelf schrijven van content te weinig resultaat wordt behaald.

Het aanhalen van pijn en worsteling in je teksten, is echt een belangrijke tip. Willen lezers namelijk aanhaken, dan moeten ze emotioneel gegrepen worden. 95 procent van de aankoopbeslissingen wordt puur op emotie gemaakt. Leg daarom de pijn bloot, en wees niet te lief. Dan zijn mensen (extra) bereid om in beweging te komen.

Ingrediënt 4: spreek het grootste verlangen aan
Je moet in je teksten ook altijd proberen om het grote verlangen van de lezer aan te spreken. Wat is zijn grootste droom, zijn belangrijkste doel, zijn ultieme resultaat, zijn ideale situatie? En hoe kun jij hem helpen om dat te bereiken? Zorg ervoor dat je je ideale klant zo goed kent, dat je dit goed kunt omschrijven. De lezer krijg zo honger naar meer: jij weet immers precies waar hij of zij naar toe wil.

Ingrediënt 5: gebruik altijd een call to action
Zorg ervoor dat je op iedere pagina van je website, in iedere nieuwsbrief, in iedere blog (kortom: in iedere tekst) een duidelijke call to action zet. Geef aan wat jij wilt dat de lezer gaat doen na het lezen van jouw tekst. Wees niet bang om voor de call to action een afwijkende kleur te gebruiken. Mensen hebben het af en toe nodig om aan de hand meegenomen te worden. Meer over call to actions lees je in Call to actions, de ultieme verleiding.

Kom je er niet uit en heb je hulp nodig bij het schrijven van teksten die scoren? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op, ik kan je zeker verder helpen!

Tags: Communicatie, Strategie