Waarom content bij Tony’s Chocolonely zo goed is (en je hiervan kunt leren)

Tony’s Chocolonely werd in luttele jaren tijd de grootste chocolademaker van Nederland. Het bedrijfsverhaal begint met de reden van oprichting. In 2005 lieten ze de eerste melkchocoladereep maken. Ze kozen voor een opvallende rode wikkel om de alarmerende boodschap onder de aandacht te brengen. Ook de overige verpakkingen zijn felgekleurd met de opvallende grote letters. De reep bestaat uit ongelijke blokjes, om aan alle chocoladeliefhebbers duidelijk te maken dat het in de cacaobranche nog steeds ongelijk verdeeld is.

Wat is het geheim?
Je ziet Tony's Chocolonely op steeds meer plaatsen en het aanbod groeit. Het is niet zozeer dat zij het aanbod pushen, maar mensen, bedrijven en evenementen kiezen zelf voor Tony’s Chocolonely. Dat is knap. Niet voor niets werd directeur Henk Jan Beltman onlangs verkozen tot Marketeer of the Year 2016. Wat is zijn geheim? Waarom is de content bij Tony’s Chocolonely zo goed, en wat kun jij hiervan leren?

1. Vertel een mooi verhaal
Jij hebt één doel: je merk moet een plekje veroveren in het hoofd van je klant. Tony’s Chocolonely heeft een mooi en eerlijk verhaal over slaafvrije chocolade. Het is een verhaal dat raakt en mensen in beweging brengt. Een vruchtbare grond voor een goed imago en contentmarketing mogelijkheden voor járen. 


TonysChocolony2

2. Maak je waarom duidelijk
Ik roep steeds vaker hoe belangrijk het is om niet je ‘wat’ of ‘hoe’, maar je ‘waarom’ te benadrukken. Het werkt vaak namelijk fantastisch. Zo ook bij Tony’s Chocolonely. Tony’s Chocolonely heeft een missie: honderd procent slaafvrije chocolade. Citaat: ‘En dan bedoelen we niet enkel onze chocolade, nee, alle chocolade wereldwijd. Pas dan hebben wij ons doel bereikt’, aldus het jaarFAIRslag (jaarverslag). Ze zijn dus niet belust op zoveel mogelijk winst, maar op de oplossing van een sociale misstand. Maar dan wel op een vrolijke én lekkere manier: iedereen is gek op chocolade.

3. Wees eenduidig en consistent
Tony’s Chocolonely is chocolade. Wel in veel smaken. En in meerdere vormen (ook paaseitjes). Maar altijd fairtrade en slaafvrij. Deze boodschap zenden zij uit op een leuke en vrolijke manier en niet op een bij-de-pakken-neerzittende manier.

TonysChocolony1

4. Schreeuw niet om aandacht
Bij het vertellen van een consistent merkverhaal hoort ook dat je dat rustig en weloverwogen uitbouwt. Social media is daar een geweldig medium voor. Om een beeld te schetsen, alleen op Facebook heeft Tony’s Chocolonely al meer dan 63.000 volgers. De doelgroep wordt via social media ook echt bij het merk betrokken. Ze reageren actief en retweeten tweets van klanten met een leuke mededeling. Klanten delen hun ervaring en dragen zo bij aan de sterkte van het merk. Zo wordt er via verschillende online kanalen dus iets met de input van klanten gedaan. Ze houden je in de gaten, keren terug, gaan je volgen en delen kennis met je. Zo bouwen ze met al hun klanten een relatie op. Rustig, maar met succes.

5. Zoek een passende vorm bij je inhoud
Tony’s Chocolonely verspreidt nieuws en de laatste ontwikkelingen via social media-kanalen als Twitter, Facebook en een blog. Ze hebben een film gemaakt, namelijk Tony. Van chocoladecrimineel tot wereldverbeteraar. Ze reizen af naar hun cacaoboeren, om vanuit bijvoorbeeld de Ivoorkust de mooiste foto’s en verhalen te delen. Ook geven ze een jaarFAIRslag, waarbij ze hun deuren openen voor alle chocoladeliefhebbers en daar vertellen sprekers hun verhaal. Verder haken ze met afbeeldingen en campagnes in op actualiteiten, zoals Valentijnsdag, Moederdag en nu het EK. Kortom: ze zoeken voor alles wat ze willen vertellen een passende vorm, zodat hun content altijd altijd aansluit bij hun publiek.

TonysChocolony3

Tags: Contentmarketing