Hoe tone and voice bijdragen aan je merkbeleving

Hoogstwaarschijnlijk weet je wel dat de vormgeving van, de kleuren op en de typografie binnen je website veel over de aard van je organisatie vertellen. Maar weet je ook in welke mate de tone and voice van je webteksten bijdragen aan de merkbeleving van jouw organisatie?

Ik begin even met een voorbeeld.

1 | X is een zelfstandig administratiekantoor gevestigd in Y. Wij verzorgen al sinds 1984 fiscale en administratieve zaken. En dat doen we met veel succes.

Deze tekst is formeel en zakelijk.

2 | Hoe zou u het vinden als u zich bij een belangrijke levensgebeurtenis, denk aan een gedwongen ontslag, geen zorgen hoeft te maken over de fiscale gevolgen?

Deze tekst is persoonlijk en empathisch.

3 | Betaal geen cent teveel belasting! De fiscale wet- en regelgeving verandert constant. Wij houden dit voor je in de gaten, zodat jij zeker weet dat je nooit teveel belasting betaalt.

Deze tekst is informeel en direct.

Hoe websitebezoekers je merk zien

Voel je de verschillen? En krijg je al een voorkeur voor één van deze drie? Dát is namelijk de kracht van tone and voice: het bepaalt grotendeels welke klanten je organisatie aantrekt. Juist daarom is het een belangrijk onderdeel van goede webteksten. Tone and voice hebben een grote invloed op hoe je websitebezoekers je merk zien en of ze zich ertoe aangetrokken voelen.

Tone
Even terug. Want wat is tone nou precies? Tone is de toon waarmee je in bepaalde situaties spreekt. Om de juiste toon voor jouw organisatie te bepalen, moet je weten hoe je op jouw (potentiële) klanten over wilt komen. Is dat formeel of juist informeel? Zakelijk of persoonlijk? Uit de hoogte of toegankelijk? Het maakt niet uit waar jij voor kiest, als je keuzes maar bij je voice passen en je maar consequent bent.

Voice

Daarnaast is ook je voice van groot belang. Je voice is de stem waarmee je als organisatie spreekt; je laat de persoonlijkheid van je organisatie zien. Om dit te bepalen is het belangrijk dat je weet wie je bent en voor welk type klanten jij wilt gaan.

Maar hoe kies ik dan de juiste tone and voice?

Hoe bepaal je zelf, zonder specialist, de juiste voice? Start with why! Lees hier meer en ga aan de slag. Een handige manier om de juiste tone voor je webteksten te vinden, is door je in te beelden dat je een persoonlijk gesprek met een klant voert. Op wat voor manier praat je dan? Ben je formeel of informeel? En gebruik je wel of geen jargon en moeilijke woorden? Een andere techniek is door je webtekst te schrijven alsof het een persoonlijke e-mail is. De persoon aan wie je die e-mail richt staat dan model voor het publiek dat je wilt bereiken.



Hulp nodig?

Kom je er zelf niet uit en wil je een specialist inschakelen om jouw tone and voice te bepalen? Neem dan eens vrijblijvend contact op.

Tags: Contentmarketing, Copywriting