Drie conversiekillers voor online teksten

Schrijven is meer dan woorden achter elkaar zetten en zinnen vormen. Je denkt na over de doelgroep: wie is die doelgroep en wat wil die doelgroep weten? En wat weet de doelgroep al en wat nog niet? Houd je hierbij ook nog rekening met de bla-huh-jaja-factor, dan schrijf je teksten die je doelgroep aantrekken en tot actie over laten gaan.

Bla…
Te lange teksten zijn niet makkelijk te verteren en zijn onmogelijk om snel door te scannen. Lange teksten vragen dus om veel meer inspanning van de lezer en niet iedere lezer heeft hier zin in. Vandaar dat hier meestal geldt: short is sweet. Oftewel: knip al je blabla eruit en vertel alleen wat je echt wilt vertellen. Dit maakt dat meer mensen je tekst en dus je boodschap lezen. Enkele tips:

  • Kort waar mogelijk je teksten in, zodat alleen de kern overblijft.
  • Gebruik korte zinnen. 
  • Maak gebruik van korte alinea’s, denk aan maximaal vijf zinnen.
  • Plaats tussenkopjes, zodat de lezer de tekst snel kan scannen.

Huh?
De lezer moet je boodschap in een oogopslag begrijpen. Sommige teksten lijken veel te vertellen zonder echt een (kern)boodschap te bevatten. Soms is er wel een boodschap, maar zit die te ver in de tekst verstopt. De gemiddelde Nederlander heeft leesniveau B1 (eenvoudig Nederlands) en veel mensen kunnen dus slechter lezen dan je zou denken. Wil je dat je boodschap bij je gehele doelgroep overkomt, dan kun je maar beter scherp en to the point formuleren. Voorkom imposante bewoordingen en een omvangrijke leescomplexiteit. Ik geef je wederom een paar tips:

  • Schrijf duidelijk en gebruik geen of zo min mogelijk tussenzinnen en komma’s.
  • Gebruik geen jargon, tenzij je zeker weet dat je doelgroep precies weet wat je bedoelt.
  • Zorg dat de kop en tussenkoppen omschrijvend zijn en precies aangeven wat er in de tekst staat.
  • Maak gebruik van heldere calls to action.

Jaja!
Je ware motieven verhullen, zaken overduidelijk mooier maken of je boodschap ongeloofwaardig oppoetsen: zoals je zult begrijpen is dit een no go. De lezer denkt: ‘jaja!’ en haakt snel af. Het jaja-gevoel wordt versterkt als je boodschap niet overeenkomt met het beeld dat mensen van jouw organisatie hebben. Denk aan McDonald’s die zegt een gezonde levensstijl te bevorderen of aan Kruidvat die claimt dat geld lenen bij hun voordeling en betrouwbaar is. Enkele tips:

  • Waar je je boodschap ook plaatst (op je website, op social media, in een SlideShare-presentatie), zorg dat je verhaal op ieder kanaal consistent is.
  • Leef je in in je lezers: hoe komt je boodschap op hen over?
  • Geef bewijs van wat je over jezelf, je producten of je diensten beweert, bijvoorbeeld met een testimonial.